Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Free press: anche dalla Spagna segnali di ‘sofferenza’

out-48.jpg La tiratura dei gratuiti è scesa del 20% in un anno, da 3,9 a 3,3 milioni di copie giornaliere – 20Minutos scende di quasi il 40% – Il calo della pubblicità induce a tagliare la tiratura per risparmiare sulla carta

———-

Segnali di “sofferenza” della free press (vedi Lsdi, In Europa per la prima volta calano i lettori) cominciano ad arrivare anche dalla Spagna.

La tiratura dei quotidiani gratuiti iberici si è infatti ridotta in un anno del 20%. Lo annuncia  24/7, un blog di Periodistasdigital, spiegando che – secondo i dati di settembre relativi al Pil – la tiratura a settembre è scesa a 3,3 milioni di copie contro gli oltre 3,9 milioni di un anno fa.

Il calo più accentuato è stato registrato da 20 Minutos,  che ha perso il 39%, scendendo a 815.600 copie –uno dei livelli più bassi registrati negli ultimi anni. ADN perde il 30%, mentre Metro e Qué si fermano al meno 6%.

Secondo 24/7 per arginare la crisi della pubblicità, la soluzione adottata in questi mesi è stata la riduzione generalizzata della tiratura, che rappresenta un notevole risparmio in termini di carta.